Terrorangreb i Atatürk Lufthavn i Istanbul

Atatürk Lufthavn i Istanbul er den 28.06.16 blevet angrebet af selvmordsbombere. Se hvordan Rejseforsikring Verden dækker.

Menu

Rejse

Anmeld din skade online ved at logge på Mit LB med dit NemID.

Når din anmeldelse er sendt, modtager du en e-mail fra os.

Log på Mit LB

Du kan også ringe til os i vores åbningstid - og vi opretter skaden med det samme.

Uden for vores åbningstid og ved akut brug for hjælp, kan du ringe eller skrive til LB Group Alarm på 70 15 55 00 eller lbalarm@lb.dk - også ved brug for psykologisk krisehjælp.

LB Group Alarm har alle dage hele døgnet.

Gode råd til når du anmelder din skade

  • Vedhæft relevante billeder og kvitteringer til skadeanmeldelsen
  • Beskriv så nøjagtigt som muligt, hvad der er sket, og hvad du ønsker erstatning for.

Ofte stillede spørgsmål når du vil anmelde en skade på din rejse i udlandet

Skal jeg skrive alle rejsedeltagere på skadeanmeldelsen?

Du skal som udgangspunkt skrive alle rejsedeltagere på skadeanmeldelsen. Det vil sige personer på dit rejsebevis, din billet, eller hvis du rejser med en mindre rejsegruppe.

Rejser du i en større gruppe, fx studietur med din klasse, skal du kun skrive medrejsende fra din egen husstand.

Min bagage var forsinket eller gået i stykker under min flyrejse, skal jeg anmelde det til jer eller til flyselskabet?

Du skal anmelde forsinkelsen eller beskadigelsen til flyselskabet og få en PIR rapport/Damage Report. Bagefter kan du søge om erstatning hos os eller flyselskabet, men ikke begge steder på en gang.

Du skal sørge for at gemme og indsende din PIR rapport/Damage Report, flybilletter, boarding pass og bagagetags og kvitteringer for dine erstatningskøb eller for de ødelagte ting.

Hvor mange skadeanmeldelser skal jeg udfylde, hvis vi er mere end en, som har været syg/kommet til skade?

Du kan udfylde en skadeanmeldelse for hver person. Men det er også fint, hvis du nøjes med at udfylde én anmeldelse. Det vigtigste er, at sygdoms- eller skadeforløbet er beskrevet for hver person, og at vi kan se, hvilke udgifter der er knyttet til hvem og for hvilken sygdom eller tilskadekomst.

Du kan også sende et separat dokument med denne information med.

Mit fly var forsinket, kan jeg få en kompensation for det?

Du kan ikke få udbetalt kompensation for mistet ferie eller arbejde ved forsinket transportmiddel.

Forsikringen kan alene dække dine rimelige og nødvendige ekstraudgifter, som du har haft i forbindelse med forsinkelsen. Du kan læse mere om dine rettigheder som passager på www.forbrugereuropa.dk.

Du skal være opmærksom på, at det ikke er alle typer forsinkelser, som er dækket, og at forsinkelsen skal være over 5 timer.

Mit flyselskab er gået konkurs, hvordan er jeg dækket?

Rejseforsikringen dækker ikke udgifter eller tab i forbindelse med konkurs. Du kan læse om dine rettigheder på www.forbrugereuropa.dk.

Hvem er omfattet af min Rejseforsikring?

  • Det er du og din husstand. Husstand betyder familiemedlemmer, som har samme folkeregisteradresse som dig
  • Din bofælle, hvis bofællesskabet består af højst 2 personer
  • Udeboende børn under 21 år, som ikke er gift eller lever i fast parforhold eller ikke har børn.

Hvornår skal jeg anmelde skaden, og kan den blive for gammel?

Du kan anmelde skaden online, når det passer dig bedst. Det kan sagtens vente til, du kommer hjem fra din ferie.

Din sag forældes som udgangspunkt først efter 3 år.

På anmeldelsen spørger I om jeg har et kreditkort, hvorfor det?

Du kan have en rejseforsikring tilknyttet dit kreditkort. Har du også Rejseforsikring Verden hos os, er du dobbeltforsikret, og vi og det andet selskab skal deles om skadeudgiften. Du behøver ikke selv at anmelde skaden begge steder, det sørger selskaberne selv for.

Kreditkort kan fx være: MasterCard, Eurocard, Diners (Visa/Dankort er ikke et kreditkort).

Hvis du ikke ved, om der er en rejseforsikring på dit kort, kan du spørge din bank.

Hvem kan få ødelagte feriedage?

Som udgangspunkt er det den, som er kommet til skade eller har været syg, som kan søge om erstatning. Herudover kan der være dækning for de medrejsende personer fra samme husstand.

Hvilke dage kan jeg få ødelagte feriedage for?

Ødelagte feriedage erstattes for de dage:

  • Hvor en læge har ordineret dig ro og hvile i og omkring ferieboligen
  • Hvor du har været indlagt på hospital
  • Hvor du måtte afbryde din rejse på grund af at:

    • du skulle hjemtransporteres
    • du har fungeret som sygeledsager
    • du er blevet evakueret
    • du er blevet hjemkaldt

Det er vigtigt, at du selv beskriver dit sygdoms- eller skadeforløb så detaljeret som muligt.

Hvordan beregner I ødelagte feriedage?

Sådan beregner vi erstatningen: Rejsens pris/antallet af rejsedage x antallet af ødelagte feriedage.

For at vi kan lave denne beregning, skal du oplyse, hvad din rejse har kostet i alt for hele rejseperioden. Rejsens pris er dine samlede udgifter til transport og feriebolig (mad og drikke regnes ikke med som en del af rejsens pris).

Du kan også få erstatning for aktiviteter, som du ikke kunne deltage i på grund af akut sygdom/tilskadekomst. Aktiviteter kan fx være teater, sportsaktiviteter og udflugter, som er forudbetalt, og som ikke kan betales tilbage.

Kan jeg få dækket mine telefonopkald?

De opkald, du har haft til/fra LB Group Alarm og til os, er dækket. Du skal indsende en specificeret telefonregning, hvor telefonnumrene fremgår.

Har du være indlagt i over 24 timer, kan du yderligere få dækket andre opkald op til 500 kr.

Kan jeg anmelde tyveri på min rejseforsikring?

Ja, hvis tyveriet sker under din ferierejse i udlandet, skal det anmeldes til din rejseforsikring.

Sker tyveriet under din rejse i Danmark, skal det anmeldes til din indboforsikring.

Kurv: [ ]