Er du ramt af SAS-strejken?
SAS’ piloter er fra d. 4. juli 2022 gået i strejke. Det kan betyde, at over halvdelen af de planlagte SAS-flyvninger hen over sommeren bliver aflyst. Andre flyselskaber er også ramt af strejker eller strejkevarsler.
Læs her, hvordan du skal forholde dig, og hvad dine rettigheder er, hvis din rejse bliver aflyst. Nedenstående gælder, uanset hvilket europæisk flyselskab du skal rejse med.
Ved aflyste fly er det alene flyselskabet eller rejseskabet, der har erstatningsansvaret – derfor er der ingen forsikringsdækning. Du skal henvende dig direkte til transportøren eller rejsebureauet.
Hvis SAS aflyser din afgang, har du dermed ret til fuld refusion for din billet fra SAS. Hvis du har købt en pakkerejse, er det rejseselskabet, der har ansvaret for, at rejsen bliver gennemført, og du skal derfor henvende dig til dem.
Det skal du gøre:
Her har vi samlet 5 gode råd til, hvordan du skal forholde dig, nu hvor pilotstrejken er en realitet.
- Afvent situationen. Hvis SAS aflyser din afgang, har du som før nævnt ret til refusion fra dem.
- Afbestil ikke selv aktivt din billet. Hvis du selv afbestiller din billet, har du udelukkende ret til at få refusion for skatter og afgifter.
- Mød op i lufthavnen, hvis ikke du har fået skriftlig besked om aflysning uden mulighed for ombooking. Du kan miste din ret til kompensation, hvis du bliver væk fra en afgang, som bliver gennemført.
- Søg om refusion, hvis dit fly er aflyst. Selv om du er berettiget til en refusion eller kompensation fra SAS, er det dit eget ansvar at ansøge flyselskabet.
- Hvis du ikke har booket hotel endnu, opfordrer vi til, at du bestiller indkvartering, som kan afbestilles med kort varsel uden tab. På den måde undgår du at stå med et hotel, som du ikke kan komme ned til, hvis SAS aflyser flyrejsen.
Forsinket fremmøde ved strejke
Der kan i nogle tilfælde være dækning for forsinket fremmøde, hvis du uforskyldt og uforudseeligt møder for sent til din flyforbindelse i en anden lufthavn som følge af strejken. Rejseforsikringen dækker rimelige og nødvendige udgifter til at indhente den fastlagte rejserute.
Hvis du rejser på en sammenhængende flybillet med samme flyselskab, er det flyselskabets ansvar at få dig videre på din rejse, så du skal i første omgang rette henvendelse til rejsebureauet.