Nye retningslinjer for rejser til Norge, Tyskland og Island

Udenrigsministeriet har ændret deres rejsevejledning og fraråder fra den 15. juni ikke længere rejser til Norge, Tyskland og Island, dog med undtagelse af rejser med ophold i byområder med mere end 750.000 indbyggere. Også Grønland og Færøerne åbner op for danske turister fra den 15. juni. Det betyder, at du har fuld dækning via din rejseforsikring fra og med den 15. juni på rejser til et af de ovennævnte lande, hvis du ikke skal opholde dig i et byområde med mere end 750.000 indbyggere.

Afbestillingsforsikringen dækker efter de vilkår, der gælder. Find vilkår nederst på denne side

Rejser til den øvrige del af verden frarådes indtil videre indtil den 31. august. Se nedenfor hvordan du er dækket, hvis du har bestilt ferie med afrejse inden den 31. august.

 

Hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse

Hvis du rejser til et land/område, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse til, dækker din rejseforsikring kun skader, som ikke har sammenhæng med årsagen til, at indrejse frarådes. Det vil sige, at skader som følge af coronavirus ikke er dækket af rejseforsikringen. Det kan fx være aflysning af fly, karantæne, hjemrejse før tid, manglende mulighed for at rejse ud af landet, ødelagte feriedage eller lægebehandling m.m. på grund af coronavirus. 

Selvom rejseforsikringen dækker skader, som ikke har noget med coronavirus at gøre, skal du være opmærksom på, at der er andre risici ved at rejse til et land, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse til.

Behandling hos læge eller på hospital fx være vanskelig på grund af hårdt pres på sygehusvæsenet flere steder i verden, og samtidig kan vi ikke garantere, at det vil være muligt for os at arrangere en hjemtransport, fx med ambulancefly, hvis man bliver ramt af alvorlig sygdom eller tilskadekomst.

Verden ser ikke ud som den plejer, og en ferie til en destination, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse til, bliver sandsynligvis meget anderledes, end man ellers er vant til.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse af grunde ud over coronavirus, fx borgerlige uroligheder eller lignende, vil dækning for skader som følge af de øvrige årsager også være undtaget.

 

Har du spørgsmål? Chat med os

Klik på chat-fanen øverst i højre side (se åbningstider nederst)

Gør brug af din afbestillingsforsikring online

1. Log på Min Side 
2. Klik dig igennem spørgsmålene i skadeanmeldelsen. Svar så godt som muligt - Ikke alle spørgsmålet er tilpasset situationen omkring coronavirus, men vi skal nok kontakte dig, hvis vi mangler oplysninger.
3. Vi behandler din anmeldelse - dit skadebrev ligger under ”Mine dokumenter”. 

Start her: Log på Min Side

Regler hvis din rejse bliver aflyst

Uanset, om du har bestilt en rejse gennem rejseselskab, flyselskab eller et hotel, gælder der regler for, hvordan rejseudbyderen skal hjælpe dig i denne situation. Vi har lavet et overblik over de mest typiske situationer.

Pakkerejser 

Danske rejseselskaber er underlagt pakkerejseloven. Rejsearrangøren skal derfor refundere hele rejsens pris hvis de aflyser din pakkerejse. Du skal kontakte rejsearrangøren, som kan hjælpe dig. Hvis rejsebureauet afviser at dække hele rejsens pris, skal du klage til pakkerejseankenævnet.

Flybilletter

Flyselskaberne har pligt til at refundere billettens pris, hvis de aflyser en flyafgang. Dette fremgår af den EU-lovgivning flyselskaberne, skal rette sig efter. Du skal derfor vente til afgangen bliver aflyst og derefter rette dit krav mod flyselskabet/ rejseportalen. 

Mange selskaber tilbyder vouchers, gavekort eller cashpoints, men du har ret til at kræve pengene tilbage. Hvis flyselskabet ikke vil refundere billettens pris, skal du klage til Trafikstyrelsen. 

 

Hotel, Airbnb og anden overnatning

Refusion for hotel, Airbnb og andet afhænger af betingelserne de enkelte ydelser er købt under. Du skal i første omgang rette dit krav mod udbyderen af ydelsen.

Udflugter, entrebilletter mv.

Har du betalt for udflugter, entrebilletter og lignende, skal du undersøge refusion, dér hvor du har købt ydelsen. Hvis de afviser dækning, fx fordi udflugten gennemføres eller det museum, du har købt entré til, stadig er åbent, så kan vi hjælpe dig.

Hvad hvis rejseudbyderen ikke vil dække? 

Hvis rejseudbyderen, flyselskabet, Trafikstyrelsen eller pakkerejseankenævnet afviser dit krav helt eller delvist, skal du have dokumentation for det. Derefter kan vi hjælpe dig med den del, som rejseudbyderen ikke er forpligtet til at refundere.

Hvor længe skal jeg vente? 

Det kan tage lang tid – op til flere måneder – at få svar fra både rejseudbyder og klageinstans, men hvis du har fulgt retningslinjerne anført ovenfor, og du stadig ikke har fået dit krav dækket af rejseudbyderen, så skal vi nok hjælpe dig. Du har 3 år til at anmelde et krav til os.

 

Vi håber på din tålmodighed

Lige nu har vi rigtig mange medlemmer, der gør brug af deres afbestillingsforsikring. 
Hvis du gør brug af din, må du forvente op til 8 ugers behandlingstid. 

Har du spørgsmål? Så læs med herunder

Hvordan dækker min rejseforsikring?

Hvis Udenrigsministeriet ikke fraråder indrejse:
Hvis du rejser til et land/område hvortil Udenrigsministeriet ikke længere fraråder indrejse, så har du fuld dækning på din rejseforsikring.

Indtil videre er det Norge, Island og Tyskland, men undtagelse af byområder med mere end 750.000 indbyggere.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse:

Hvis du rejser til et land/område, hvortil Udenrigsministeriet fraråder indrejse, så dækker din rejseforsikring kun skader, som ikke har sammenhæng med årsagen til, at indrejse frarådes. 

Det vil sige, at skader som følge af Corona ikke er dækket af rejseforsikringen. Det kan fx være flyaflysning, karantæne, førtidig hjemrejse eller lægebehandling m.m. på grund af Corona.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse af grunde ud over Corona, fx borgerlige uroligheder eller lignende, så vil dækning for skader som følge af de øvrige årsager også være undtaget.

 

Hvordan dækker min afbestillingsforsikring lige nu?

Hvordan er mine rejser dækket frem til 31. august, hvor myndighederne fraråder udrejse?
Udenrigsministeriet fraråder indtil videre alle rejser udenfor Danmark frem til 31. august 2020, dog med undtagelse af rejser til Norge, Tyskland og Island, hvis man skal opholde sig i et byområde med mindre end 750.000 indbyggere.

Du kan tjekke, om du har afbestilling på din rejseforsikring på Min Side under din indboforsikring. 

Hvordan er mine rejser med afrejse før 31. august dækket?
Afbestillingsforsikringen dækker, hvis du har bestilt en rejse, før Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse til dit rejsemål, og hvis rejsen stadig frarådes 3 dage før afrejse. Det er dog betinget af, at du ikke kan opnå dækning fra rejseudbyderen. Du kan læse mere om dette i afsnittet ’Sådan er du dækket’.

Hvordan er mine rejser i Danmark dækket
Afbestillingsforsikringen dækker ferierejser i Danmark som normalt, fx i forbindelse med akut sygdom og tilskadekomst. Forsikringen dækker ikke afbestilling som følge af frygt for smitte med coronavirus.

Det er et krav for dækning, at ferien foregår i lejet feriebolig og strækker sig over minimum 2 overnatninger.



 

Hvordan skal jeg forholde mig ved kommende eller nye rejser?

Hvordan er mine kommende rejser efter 31. august dækket?
Afbestillingsforsikringen dækker, hvis du har bestilt en rejse, før Udenrigsministeriet begyndte at fraråde indrejse til dit rejsemål, og hvis rejsen stadig frarådes 3 dage før afrejse. Dækningen afhænger af, hvor meget du får refunderet fra rejseudbyderen. Du kan læse mere om dette i afsnittet ’Sådan er du dækket’.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg indbetaler et restbeløb for en kommende rejse?
Hvis du indbetaler restbeløbet for en pakkerejse med afrejse efter den 31. august, så er rejsebureauet forpligtet til at refundere hele rejsens pris, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejser til din feriedestination på afrejsetidspunktet. Læs mere herom i afsnittet ’Sådan er du dækket’.

Hvis du kun har indbetalt depositum, men allerede nu ved, at du ikke ønsker at gennemføre rejsen, selvom Udenrigsministeriet ændrer deres vejledning inden afrejsetidspunktet, skal du kontakte vores Rejseskadeafdeling, som kan rådgive dig nærmere.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg bestiller en ny rejse?
Lige nu ved vi ikke, hvornår Corona-udbruddet i Danmark og resten af verden ebber ud. Vi ved heller ikke, hvornår det bliver sikkert at rejse igen. 

Derfor vil afbestillingsforsikringen ikke dække rejser, der bliver bestilt, før Udenrigsministeriets ændrer deres rejsevejledning, og det bliver sikkert at rejse. Det gælder også, hvis du først planlægger at rejse om lang tid, og ved ombookning af en allerede bestilt rejse, da det betragtes som bestilling af en ny rejse.

Hvad gør jeg, hvis jeg har brug for akut hjælp?

Ring til vores samarbejdspartner Falck Global Assistance på +45 70 15 55 00. De er klar til at hjælpe dig døgnet rundt.

Er der selvrisiko på min rejseforsikring/afbestillingsforsikring?

Der er som udgangspunkt ingen selvrisiko på rejse- og afbestillingsforsikringen. 

Der kan dog være nogle policer, hvor der er tilføjet en selvrisiko på grund af en tidligere skadehistorik. Hvis det er tilfældet, har du fået besked om det tidligere. 

Bare rolig… Du har god tid til at bruge din afbestillingsforsikring

Er dine rejseplaner blevet ændret på grund af coronavirus, kan du tage det helt roligt. 

Du kan anmelde din skade hos os og få dækket dit tab i op til 3 år efter afbestillingen.

Kontakt os

Chat og telefoner er åben i vores almindelige åbningstid: 

  • Mandag-torsdag 8.30-16
  • Fredag 10-16

Du chatter med os ved at klikke på fanen Chat øverst i højre side.

 

Akut hjælp – og mere viden

Hvis du er i udlandet og har akut behov for hjælp, kan du kontakte vores alarmcentral LB Group Alarm hele døgnet på +45 70 15 55 00.

Se om du har rejseforsikring hos os
På Min Side, kan du se, om du har rejseforsikring hos os, og om du har tilvalgt afbestillingsforsikring. OBS: Rejseforsikringen er en del af indboforsikringen.

Flere anbefalinger

Bestil ikke en ny rejse, før det er sikkert at rejse igen

Udenrigsministeriets rejsevejledning for hele verden er orange og rød, og vi ved ikke, hvornår det bliver sikkert at rejse igen. Derfor vil afbestillingsforsikringen ikke dække rejser, der bliver bestilt, før rejsevejledningen igen er gul eller grøn. Det gælder også ombookninger, eller selvom du først planlægger at rejse om lang tid. 
MainLayout.Basket [ ]